Quality and Usability

Dr. Tim Polzehl

Nach einem Studium der technischen Kommunikationswissenschaften an der TU Berlin trat Tim Polzehl eine Stelle als Doktorand am An-Institut der TU Berlin T-Labs, einer Kombination aus Deutsche Telekom Laboratories (T-Labs) und dem Quality and Usability Lab (QUL) der TU-Berlin an, wo er bis 2014 sowohl in industrienahen als auch in forschungsnahen Projekten zu Themen der Sprachtechnologie, des maschinellen Lernens, KI, Mensch-Maschine Interaktion und Human-in-the-Loop arbeitete. Dazu gehörte die Leitung und Umsetzung von Projekten aus den Bereichen Intelligente Customer-Care Systeme, Sprach-Apps, Emotionserkennung und Nutzercharakterisierung. Während der PhD Ausbildung nahm Tim an einer BMBF geförderten Führungskräfteausbildung mit u.a. SAP, Software AG, Scheer Group, Siemens, Holtzbrinck, Bosch, Datev und Deutsche Telekom AG sowie weiteren universitären Spitzeneinrichtungen teil (Softwarecampus).      

2014 erlangte Tim den Doktortitel zum Thema der automatische Persönlichkeitsvorhersage aus Sprach- und Nutzerdaten. In den Jahren Seit 2015 - 2019 war Tim zusätzlich Projektleiter am EIT-Digital für EU-weite Softwareinnovationsprojekte mit Partnern aus Wissenschaft und Industrie. Als Postdoc am Lehrstuhl für Quality and Usability leitete er die Next-Generation Crowdsourcing Gruppe, die automatisierte Lösungen für KI Bausteine wie Human-in-the-Loop entwickelte, und betreute die Ausgründung der eigenentwickelten Crowd-Lösung Crowdee

Seit 2019 arbeitet Tim als Senior Researcher am Deutschen Forschungszentrum für Künstliche Intelligenz (DFKI) im Berliner Fachbereich Speech and Language Technology (SLT). Neben der Fortführung vorheriger Themen arbeitet Tim dort zusätzlich an der Adaption von Spracherkennungssystemen für individuelle Anwendungen, der Anonymisierung von Sprach- und Textdaten im klinischen Umfeld, an multimodaler Desinformationserkennung, Deep-Fake Detection und Voice Cloning, sowie dem Einsatz großer vortrainierter Sprachmodelle (LLMs) für autonome KI-Agenten und Fake-News Erkennung. Tim betreut weiterhin eine Vielzahl an wissenschaftliche Arbeiten und Doktoranden am QUL und SLT.
 

Laufende und abgeschlossene Projekte

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    Adresse:

    Quality and Usability Labs
    Technische Universität Berlin
    Ernst-Reuter-Platz 7
    D-10587 Berlin

    tim.polzehl.1(at)tu-berlin.de
     

    Openings / Supervision

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    Publikationen

    2021

    Iskender, Neslihan; Schaefer, Robin; Polzehl, Tim; Möller, Sebastian
    Argument Mining in Tweets: Comparing Crowd and Expert Annotations for Automated Claim and Evidence Detection
    Natural Language Processing and Information SystemsausNLDB, Seite 275–288
    Herausgeber: Springer International Publishing, Cham
    Juni 2021
    ISBN
    978-3-030-80599-9
    Iskender, Neslihan; Vasilyev, Oleg; Polzehl, Tim; Bohannon, John; Möller, Sebastian
    Towards Human-Free Automatic Quality Evaluation of German Summarization
    Mai 2021
    Iskender, Neslihan; Polzehl, Tim; Möller, Sebastian
    Reliability of Human Evaluation for Text Summarization: Lessons Learned and Challenges Ahead
    Proceedings of the Workshop on Human Evaluation of NLP SystemsausHumEval, Seite 86–96
    Herausgeber: Association for Computational Linguistics, online
    April 2021
    ISBN
    978-1-954085-10-7
    Iskender, Neslihan; Polzehl, Tim; Möller, Sebastian
    Towards Hybrid Human-Machine Workflow for Natural Language Generation
    Proceedings of the First Workshop on Bridging Human–Computer Interaction and Natural Language ProcessingausHCI + NLP, Seite 1–7
    Herausgeber: Association for Computational Linguistics, online
    April 2021
    ISBN
    978-1-954085-17-6
    Iskender, Neslihan; Polzehl, Tim
    An Empirical Analysis of an Internal Crowdsourcing Platform: IT Implications for Improving Employee Participation
    In Ulbrich, Hannah and Wedel, Marco and Dienel, Hans-Liudger, Editor, Internal Crowdsourcing in Companies: Theoretical Foundations and Practical Applications
    Seite 103–134
    Herausgeber: Springer International Publishing, Cham
    Februar 2021
    103–134
    ISBN
    978-3-030-52881-2
    Wedel, Marco; Ulbrich, Hannah; Pohlisch, Jakob; Göll, Edgar; Uhl, André; Iskender, Neslihan; Polzehl, Tim; Schröter, Welf; Porth, Florian
    Internes Crowdsourcing in Unternehmen
    In Bauer, Wilhelm and Mütze-Niewöhner, Susanne and Stowasser, Sascha and Zanker, Claus and Müller, Nadine, Editor, Arbeit in der digitalisierten Welt: Praxisbeispiele und Gestaltungslösungen aus dem BMBF-Förderschwerpunkt
    Seite 335–349
    Herausgeber: Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg
    Februar 2021
    335–349
    ISBN
    978-3-662-62215-5
    Cao, Yuexin; Carmona, Vicente Ivan Sanchez; Liu, Xiaoyi; Hu, Changjian; Iskender, Neslihan; Beyer, André; Möller, Sebastian; Polzehl, Tim
    On the Impact of Self-efficacy on Assessment of User Experience in Customer Service Chatbot Conversations
    IWSDS 2021. International Workshop On Spoken Dialogue Systems Technology (IWSDS-2021)
    Herausgeber: Springer
    2021

    2020

    Iskender, Neslihan; Polzehl, Tim; Möller, Sebastian
    Best Practices for Crowd-based Evaluation of German Summarization: Comparing Crowd, Expert and Automatic Evaluation
    Proceedings of the First Workshop on Evaluation and Comparison of NLP SystemsausEMNLP | Eval4NLP, Seite 164–175
    Herausgeber: Association for Computational Linguistics (ACL), online
    November 2020
    Iskender, Neslihan; Polzehl, Tim; Möller, Sebastian
    Towards a Reliable and Robust Methodology for Crowd-Based Subjective Quality Assessment of Query-Based Extractive Text Summarization
    Proceedings of The 12th Language Resources and Evaluation ConferenceausLREC, Seite 245–253
    Herausgeber: European Language Resources Association (ELRA), Paris, France
    Mai 2020
    Iskender, Neslihan; Polzehl, Tim; Möller, Sebastian
    Crowdsourcing versus the laboratory: towards crowd-based linguistic text quality assessment of query-based extractive summarization
    Proceedings of the Conference on Digital Curation Technologies (Qurator 2020)ausQURATOR, Seite 1–16
    Herausgeber: CEUR, Berlin, Germany
    Januar 2020

    2019

    Iskender, Neslihan; Gabryszak, Aleksandra; Polzehl, Tim; Hennig, Leonhard; Möller, Sebastian
    A Crowdsourcing Approach to Evaluate the Quality of Query-based Extractive Text Summaries
    2019 Eleventh International Conference on Quality of Multimedia Experience (QoMEX)ausQoMEX, Seite 1–3
    Herausgeber: IEEE, Piscataway, NJ, USA
    Juni 2019

    2018

    Barz, Michael; Polzehl, Tim; Sonntag, Daniel
    Towards Hybrid Human-Machine Translation Services
    aus Collective Intelligence 2018
    short paper
    Juli 2018
    short paper
    Barz, Michael; Büyükdemircioglu, Neslihan; Prasad Surya, Rikhu; Polzehl, Tim; Sonntag, Daniel
    Device-Type Influence in Crowd-based Natural Language Translation Tasks
    In Alessandro Checco and Gianluca Demartini and Ujwal Gadiraju and Cristina Sarasua and Lora Aroyo and Anca Dumitrache and Praveen Paritosh and Alex Quinn and Chris Welty, Editor, Proceedings of the 1st Workshop on Subjectivity, Ambiguity and Disagreement (SAD) in Crowdsourcing 2018, and the 1st Workshop CrowdBias'18: Disentangling the Relation Between Crowdsourcing and Bias ManagementausCrowdBias'18, Seite 93–97
    In Alessandro Checco and Gianluca Demartini and Ujwal Gadiraju and Cristina Sarasua and Lora Aroyo and Anca Dumitrache and Praveen Paritosh and Alex Quinn and Chris Welty, Editor
    2018
    Dimitrov, Todor; Kramps, Oliver; Naroska, Edwin; Bolten, Tobias; Demmer, Julia; Ressel, Christian; Könen, Stefan; Polzehl, Tim; Voigt-Antons, Jan-Niklas; Matthies, Olaf; Habibi, Amir; Heutelbeck, Dominic; Mertens, Jana; Matip, Eva-Maria
    „OurPuppet“ – Entwicklung einer Mensch-Technik-Interaktion für die Unterstützung informell Pflegender
    Zukunft der Pflege Tagungsband der 1. Clusterkonferenz 2018ausZukunft der Pflege, Seite 78–84
    Herausgeber: BIS, Oldenburg, Germany
    2018
    ISBN
    978-3-8142-2367-4

    2016

    Köster, Friedemann; Mittag, Gabriel; Polzehl, Tim; Möller, Sebastian
    Non-intrusive Estimation of Noisiness as a Perceptual Quality Dimension of Transmitted Speech
    5th ISCA/DEGA Workshop on Perceptual Quality of Systems (PQS 2016), Seite 74–78
    Herausgeber: ISCA/DEGA, Berlin, Germany
    2016

    2015

    Naderi, Babak; Polzehl, Tim; Wechsung, Ina; Köster, Friedemann; Möller, Sebastian
    Effect of Trapping Questions on the Reliability of Speech Quality Judgments in a Crowdsourcing Paradigm
    16th Ann. Conf. of the Int. Speech Comm. Assoc. (Interspeech 2015), Seite 2799–2803
    Herausgeber: ISCA, Baixas, France
    September 2015
    Polzehl, Tim; Naderi, Babak; Köster, Friedemann; Möller, Sebastian
    Robustness in Speech Quality Assessment and Temporal Training Expiry in Mobile Crowdsourcing Environments
    16th Ann. Conf. of the Int. Speech Comm. Assoc. (Interspeech 2015), Seite 2794–2798
    Herausgeber: ISCA
    2015

    2014

    [English] Naderi, Babak; Wechsung, Ina; Polzehl, Tim; Möller, Sebastian
    Development and Validation of Extrinsic Motivation Scale for Crowdsourcing Micro-task Platforms
    Proceedings of the 2014 International ACM Workshop on Crowdsourcing for MultimediaausCrowdMM '14, Seite 31–36
    Herausgeber: ACM, New York, NY, USA
    November 2014
    ISBN
    978-1-4503-3128-9
    [English] Naderi, Babak; Polzehl, Tim; Beyer, André; Pilz, tibor; Möller, Sebastian
    Crowdee: Mobile Crowdsourcing Micro-task Platform for Celebrating the Diversity of Languages
    Proc. 15th Ann. Conf. of the Int. Speech Comm. Assoc. (Interspeech 2014), Show & Tell Session, Seite 1496–1497
    Herausgeber: ISCA
    September 2014
    Polzehl, Tim
    Personality in Speech - Assessment and Automatic Classification
    In Möller, Sebastian and Raake, Alexander, Editor aus XIV
    Herausgeber: Springer
    2014
    ISBN
    978-3-319-09516-5

    2013

    Bhargava, Mayank; Polzehl, Tim
    Improving Automatic Emotion Recognition from speech using Rhythm and Temporal feature
    CoRR, abs/1303.1761
    2013
    Bhargava, Mayank; Polzehl, Tim
    Improving Automatic Emotion Recognition from speech using Rhythm and Temporal feature
    , ICECIT Band abs/1303.1761
    Herausgeber: Elsevier
    2013
    ISBN
    2229-3116

    2012

    [English] Polzehl, Tim; Schoenenberg, Katrin; Möller, Sebastian; Metze, Florian; Mohammadi, Gelareh; Vinciarelli, Alessandro
    On Speaker-Independent Personality Perception and Prediction from Speech
    Proc. 13th Ann. Conf. of the Int. Speech Communication Assoc. (Interspeech 2012)
    Herausgeber: IEEE
    September 2012
    Black, Alan; Bunnell, H Timothy; Dou, Ying; Muthukumar, Prasanna Kumar; Perry, Daniel; Polzehl, Tim; Prahallad, Kishore; Vaughn, Callie; Steidl, S.
    ARTICULATORY FEATURES FOR EXPRESSIVE SPEECH SYNTHESIS
    In Proc. ICASSP 2012
    Herausgeber: IEEE
    März 2012

    2011

    [english] Polzehl, Tim; Möller, Sebastian; Metze, Florian
    Modeling Speaker Personality using Voice
    Proc. 12th Ann. Conf. of the Int. Speech Communication Assoc. (Interspeech 2011)
    Herausgeber: International Speech Communication Association (ISCA), Florence, Italy
    August 2011