The Audio Communication Group is concerned with the production, transmission and reception of music and speech in acoustic and electroacoustic systems. Research focuses on methods of virtual acoustic reality, their use for the experimental investigation of musicological and media-psychological questions, and their application in the composition and realization of music and media art (electroacoustic music, sound art).
In the research colloquium of the Audio Communication Group, ongoing research projects and dissertation projects are reported on, and completed master's theses and contributions by invited external scholars are presented.
If there are two presentations on one date, the first presentation will begin at 4:15 p.m. and the second presentation at 5:00 p.m.
The zoom link for our out of town guests:
tu-berlin.zoom.us/j/65603959784
Meeting-ID: 656 0395 9784
Kenncode: 20231009
Date | Topic |
06.02.2024 | Auditory Pointers: Räumliche Navigation mit Klängen (Prof. Dr.-Ing. Axel Berndt, Kreativinstitut OWL) |
19.12.2023 | In Search of a Translation from Light to Sound: A Visual-to-Audio Substitution Approach (Luca Hilbrich, Präsentation Masterarbeit) Development of Special User Interfaces for Modular Synthesizers to Overcome Creative Blocks in the Composition of Electronic Music (Tim Strauch, Präsentation Masterarbeit) |
12.12.2023 | Network Music Systems: Implementation, Practice and Teaching (Benedikt Wieder, Präsentation Masterarbeit) Virtual reality applications to support the screening and treatment of auditory processing disorders (Melissa Ramírez, Präsentation Forschungsprojekt) |
05.12.2023 H 3001 | Musikkultur zwischen Marken und Medienplattformen: Eine digital-ethnographische Untersuchung der musikbezogenen Markenstrategien von Red Bull, Deutsche Telekom, Seat, Audi, Carharrt und Absolut Vodka (Lorenz Grünewald-Schukalla, Präsentation Forschungsprojekt) Vernissage Monika C. Brunner |
28.11.2023 | Sprachsignalverbesserung in Kopfhörern mit adaptiven und nicht-adaptiven Raumfiltern (Daniel Berr, Präsentation Masterarbeit) The Learning and Switching Behavior of an Octopus Cell implemented on FPGA (Alexej Tschumak, Präsentation Masterarbeit) |
21.11.2023 | Describing Three-Dimensional Movements in an Audio Scene Authoring Format (Matthias Geier, Präsentation Forschungsprojekt) |
31.10.2023 | Effect of Voice Activity Detection on Speech Enhancement (Yijun Zhao, Präsentation Masterarbeit) |
24.10.2023 H 3001 | The semantic expression space of UX sounds on the functional level of product communication. An exploratory study with sound designers and consumers (Tom Virkus, Präsentation Masterarbeit) |
10.10.2023 | Using transfer-plausibility for evaluating audio for augmented reality (Nils Meyer-Kahlen) Common-slope modeling of late reverberation (Georg Götz) Parametric spatial audio for perceptual spatial audio coding (Christoph Hold) (Präsentation Forschungsprojekte, Aalto Acoustics Lab) |
09.10.2023 17:00 Uhr | Loudspeaker impedance response detection in live application (Martin Lieser, Präsentation Masterarbeit) |
Date | Topic |
26.09.2023 | Die Schwerhörigenanlage im Theater: von der Verstärkung zur künstlerischen Anwendung (Piotr Zarzycki, Präsentation Masterarbeit) |
19.09.2023 | Untersuchung zum Einfluss von Haar- und Hautimpedanzen in HRTF Simulationen mittels der Randelementmethode (Tim Wennemann, Präsentation Masterarbeit) |
29.08.2023 | Computergestützte Prognose tieffrequenter Geräuschemissionen urbaner Open Airs unter besonderer Berücksichtigung mobiler Schallschutzwände (Julian Stehling, Präsentation Masterarbeit) |
18.07.2023 | IFFT-Based Additive Synthesis in the Ambisonics Domain (Hilko Tondock, Präsentation Masterarbeit) |
11.07.2023 MR-Lab im BOL | Auralisation Explorer – Environment for an Audiovisual Experience of Room Acoustical Simulations (Kai Heller, Präsentation Masterarbeit) |
04.07.2023 | Entwicklung eines Studiomonitors mit umschaltbarer Richtcharakteristik (Nils Haala, Präsentation Masterarbeit) |
27.06.2023 | Restoration and Enhancement of Singing Voices using Deep Learning Techniques (Felix Weiß, Präsentation Masterarbeit) |
20.06.2023 | Entwicklung eines lärmmindernden Beschallungskonzepts für eine Open Air Musikspielstätte (Hannes Hügel, Präsentation Masterarbeit) |
13.06.2023 | Public Address Quality Inventory (PAQI) – Entwicklung eines psychologisch fundierten Messinstruments für die Qualität von Beschallungsanlagen (Simon Büchner, Präsentation Bachelorarbeit) |
06.06.2023 | Development of a Machine Learning Detector for North Atlantic Humpback Whale Song (Vincent Kather, Präsentation Masterarbeit) Modellierung der Schallausbreitung in einer inhomogenen Atmosphäre und ihr Einfluss auf binaural synthetisierten Überfluglärm (Andrej Prescher, Präsentation Masterarbeit) |
30.05.2023 | Analogue myths and digital realities: Examining expressions of technological authenticity amongst 21st Century electronic dance music stakeholders (Jonathan Weatherhill-Hunt, Präsentation Forschungsprojekt) |
23.05.2023 | Effect of early reflection qualities on stage acoustic conditions (Jannis Kriz, Präsentation Masterarbeit) Evaluating the Plausibility of Parametric Binaural Audio (Tim Lübeck, Präsentation Forschungsprojekt) |
16.05.2023 | Prädiktion der multidimensionalen Wahrnehmung von Straßenverkehrsgeräuschen (Moritz Schuck, Präsentation Masterarbeit) |
02.05.2023 | Interpretierbare Audio-Event-Klassifizierung mittels verschiedener Deep-Learning-Ansätze (Annika Frommholz, Präsentation Masterarbeit) |
18.04.2023 | Symphonic Concert Halls of the Beethoven Era in Vienna. A Simulation Campaign (Meret Stellbrink, Präsentation Masterarbeit) |
Date | Topic |
28.03.2023 17:00 h | Untersuchung von der Suggestivität von Fahrzeuggeräuschen im Elektroauto. Zum Einfluss musikalischer Attribute auf das Fahrverhalten (Mesud Zaimovic, Präsentation Masterarbeit) |
21.03.2023 | IMU-Based Gesture Control for Physical Modeling Synthesis (Paul Schuladen, Präsentation Masterarbeit) |
28.02.2023 | The Sound of AI Accelerator: From Idea to Music AI Startup (Valerio Velardo) |
21.02.2023 19:00 Uhr | Epistemic accesses and biases in technologically-enhanced learning and performance of complex piano music – the case of Iannis Xenakis (Prof. Dr. Pavlos Antoniadis, Präsentation Forschungsprojekt) |
14.02.2023 | Eine Web-Applikation zur vereinfachten Nutzung der Spotify-API im Rahmen von Online-Fragebogenstudien (Matthias Ladleif, Präsentation Masterarbeit) |
31.01.2023 | Sektor - A Real Time Four Track Spectral Audio Effect in Max/MSP (David Johannes Meyer, Präsentation Masterarbeit) Implementation of a device for automatic room correction of audio playback systems (Stephan Eckes, Präsentation Masterarbeit) Simulating the Scalability of Audio over IP Networks - A Case Study using JackTrip (Nils Tonnätt, Präsentation Masterarbeit) |
24.01.2023 | Emerging Approaches for Quantum Computing in Music and Audio (Eduardo Miranda & Paulo Itaborai) |
10.01.2023 | Continuous State Statistical Synthesis of Sinusoidal Modeling Parameters (Tim-Tarek Grund, Präsentation Masterarbeit) |
13.12.2022 | A measurement method for the estimation of ferromagnetic material parameters of electroacoustic transducers (Linus Niederberger, Präsentation Masterarbeit) Prototyping an immersive online jamming user interface for musicians based on spatial audio synthesis (Jan Stoltenberg, Präsentation Masterarbeit) Von der Windmaschine zur Digital Audio Workstation. Der Wandel der Audiotechnik am Deutschen Theater Berlin (Mario Hillenbrand, Präsentation Masterarbeit) |
29.11.2022 | Eine modulare Toolbox für die Entwicklung mobiler Anwendungen zur Sonifikation von Bewegungen (Jay Shrowder, Präsentation Masterarbeit) |
22.11.2022 | Live performances in virtual multi-user environments (Damian Dziwis, Präsentation Forschungsprojekt) Fast acoustic HRTF measurements based on unsupervised head movements (David Bau, Präsentation Forschungsprojekt) |
15.11.2022 | Arborescent Dictionary Morphing Regression - Adapting the measurement to the object rather than imposing the measurement's structure (Stéphane Thunus, Präsentation Masterarbeit) |
08.11.2022 | Spotivey – Ein datenschutzkonforme Open Source Webapplikation zur einfachen Integration der (unsichtbaren) Digitalen Spuren des individuellen Musikstreamings im Rahmen von Online-Befragungen (Steffen Lepa & Matthias Ladleif, FG Audiokommunikation) |
25.10.2022 | Zugängliche digitale Musikinstrumente im sonderpädagogischen Kontext (Andreas Förster, Präsentation Forschungsprojekt) |