Städtebauliche Denkmalpflege und Urbanes Kulturerbe
© Fabian Schmerbeck
Herzlich Willkommen
am Fachgebiet Städtebauliche Denkmalpflege und Urbanes Kulturerbe
Herzlich Willkommen

Fachgebiet Städtebauliche Denkmalpflege und Urbanes Kulturerbe

Das Fachgebiet beschäftigt sich in Forschung und Lehre mit den drei Schwerpunktthemen Städtebauliche Denkmalpflege, urbanes Kulturerbe und Gartendenkmalpflege, in jeweils spezifisch fachlicher, aber auch interdisziplinärer Perspektive. Diese Ausrichtung spiegelt sich im vielfältigen Lehrangebot ebenso wie in den laufenden Forschungsprojekten wider.

Städtebauliche Denkmalpflege – Erhalt im räumlichen Kontext

Die Beschäftigung mit der Stadt und städtebaulichen Kontexten bildet neben der klassischen Baudenkmalpflege einen zentralen Bestandteil der wissenschaftlichen und institutionellen Arbeit der Denkmalpflege. Städtebauliche Denkmalpflege umfasst die Betrachtung von Denkmälern und Bauten in historisch gewachsenen Umgebungen. Sie zeichnet sich nicht nur durch ein spezifisches Instrumentarium aus, das zum Beispiel historische Ortsanalysen und denkmalpflegerische Erhebungspläne umfasst, sondern auch durch einen analytischen Blick, der die Bewertung und Inwertsetzung baulicher Objekte und Anlagen der Vergangenheit auf Fragen städtischer Gegenwart und Zukunft scharfstellt. Hierzu gehören aktuelle Nutzungskonzepte, Aneignungsprozesse und Partizipationsbestrebungen ebenso wie Stadtplanungs- und Entwicklungsprozesse. Die Ansiedlung des Fachgebiets am Institut für Stadt- und Regionalplanung der TU Berlin schafft dabei Möglichkeiten, Planungsprozesse und Erhaltungskonzepte integrativ zu denken.

Urbanes Kulturerbe – dynamische Wertediskurse

Erbe und Heritage sind aktuell die Schlüsselbegriffe der wissenschaftlichen Auseinandersetzung mit kulturellen Hinterlassenschaften. Sie bergen das Potential, kritische und multiperspektivische Diskurse anzuregen, zu untersuchen und zu vermitteln. Denn ‚Erben‘ ist ein sozialer und politischer Prozess, der die Menschen und ihre Interaktion – untereinander ebenso wie mit Räumen und Objekten – in den Mittelpunkt des Interesses stellt. Hieraus ergibt sich ein kulturwissenschaftlich geprägtes Forschungsfeld, das die materiellen gleichermaßen wie die immateriellen Dimensionen von Kulturerbe, seinen Wirksamkeiten und Inwertsetzungen, aufschlüsseln kann. Stadt als konkreter Ort und gesellschaftlicher Raum ist in diesem Zusammenhang ein besonders fruchtbarer Kontext für die Betrachtung von kulturellem Erbe, da er es ermöglicht, theoretisch grundierte Problemstellungen nach Aneignung, Inwertsetzung und Deutungshoheit an einem konkreten Gegenstand zu prüfen, der praktische Vergleiche lokaler und übernationaler Fallbeispiele ermöglicht. Darüber hinaus ist das Urbane und Urbanität gerade deswegen an Erbediskurse anschlussfähig, weil sich hier per definitionem Konzepte des Wandels, der Diversität aber auch von Identität und Zugehörigkeit artikulieren.

Gartenkulturgeschichte und Gartendenkmalpflege

Gärten, Parks und andere von Menschen gestaltete Freiräume sind lebendige Zeugnisse der Vergangenheit. In der Gartenkulturgeschichte betrachten wir diese Objekte als Ausdruck kulturellen und künstlerischen Schaffens und erforschen ihre Eigenarten und Qualitäten. Ihr wesentliches Baumaterial macht sie besonders: Sie wachsen und verändern im Laufe ihres Bestehens ihre Form und ihr Aussehen. Das gilt es bei der Planung zu berücksichtigen. Deshalb sollten alle, die in diesem Feld arbeiten, historische Gärten kennen lernen und sie - neben ihren vielen anderen Qualitäten - als Modelle im Maßstab 1:1 analysieren. Die Gartendenkmalpflege befasst sich mit den angemessenen Methoden der Erfassung, Bewertung und Pflege dieser wachsenden – und vergehenden – Denkmale. Bei der Betrachtung der historischen Kulturlandschaft geht es um größere Landschaftsräume, in denen Feldfluren, Kanalzüge, Wege- und Leitungssysteme und andere Spuren menschlicher Landschaftsaneignung und -formung mit den Zeugnissen dörflicher, urbaner und suburbaner Besiedlung sowie industrieller Nutzung gemeinsam untersucht werden. 

Neuigkeiten

Call for Papers: Uncomfortable Heritage in the Baltic Sea Region and Beyond: From Negation to Re-interpretation

International and Interdisciplinary Spring School

10-15 March 2024, Kulice, Poland

The understanding of heritage as purely preserving and managing the remains of cultural/national value has been increasingly disputed during the last decades. The approach of multidirectional memories (Michael Rothberg), critical heritage (Sharon Macdonald, Rodney Harrison), and post-colonial studies have each shifted this understanding towards broader definitions of heritage as a negotiation of social and cultural participation. Furthermore, the events of the Black Lives Matter movement and the ongoing war in Ukraine shed light on previously excluded aspects of heritage, on the one hand, and the growing refusal of certain monuments, on the other. It is precisely in this regard that concepts such as unwanted, uncomfortable, contested, or dissonant heritage and related practices of adaptation, disremembering, loss, destruction, and/or decay expand into research.

Our Spring School is focusing on the notion of uncomfortable heritage, by which we mean monuments, objects, and sites whose status has become uncertain and contested due to political upheavals and political, cultural, or social transformation processes. This could sometimes even mean that monuments that were previously seen as heritage are excluded from that category. Scrutinizing these categories will provide a productive approach to discuss concepts and practices of heritage. Uncomfortable or unwanted heritage is thereby perceived not only as a reverse side of common heritage practices but also as an expression of the re-semanticization of memory cultures, as demonstrated by Aleida Assmann’s nine techniques of disremembering (delete, cover up, hide, silence, overwrite, ignore, neutralize, deny, lose).

Therefore, we want to explore objects, places, practices, narratives, legal and institutional frameworks, and communities that consider processes of violence, threat, ignorance, or destruction as a way of identity building, empowerment, and re-interpretation with a focus on the Baltic Sea Region – but not limited to it. This region has been shaped by numerous upheavals and antagonistic memories historically, which oscillate between ‘official’ memory cultures on the one hand, and various heritage communities, including indigenous cultures and dissident groups on the other hand. In addition, the commemoration of the Second World War and the Cold War is of particular relevance in all societies around the Baltic Sea. This includes the museums and sites of the Holocaust, but also military, scientific, and industrial legacies from the post-war era, various historical monuments, or intangible heritage of indigenous or religious groups.

The Spring School aims to understand forgetting, destroying, sorting out, re-evaluating, or decaying unwanted, uncomfortable, or contested legacies as a complex entanglement of social, legal, and cultural re-evaluation. Therefore, we are interested in what is considered and perceived as uncomfortable heritage in certain contexts. What is its specific temporality? How are these processes presented and framed in the media and narratives? How are the material legacies dealt with? We intend to explore the political, cultural, and historical dimensions of this process through three thematic lenses:

  • post-colonial dimensions and related practices/actions of destroying and visibility;
  • post-war dimensions (including post-Cold War upheavals);
  • industrial remains.

During the Spring School, we want to discuss the various processes connected to heritage and heritage making in the Baltic Sea Region under different perspectives and scrutinize theoretical approaches. This is not to construct a common narrative but rather to critically investigate the meanings and potentials of cultural heritage in today’s Europe.

Course outline:

The 5-day English-language Spring School will be held in the former manor in Kulice, near Szczecin. It includes workshops, reading seminars, and an excursion. The Spring School is addressed to early career researchers, PhD students, or MA students shortly before their graduation (ca. 15 altogether), who focus either on concepts of heritage or on topics of identity and monuments on a theoretical level.

Participants will be able to present and discuss their research project in an interdisciplinary framework. Experts in the respective fields will provide impulse lectures and introduce theoretical and methodological frameworks as well as specific case studies. The Spring School thus seeks to offer inspiring academic exchange that may lead to new networks and perspectives.

The discussions and students’ project presentations are complemented by fieldwork, investigating uncomfortable heritage on-site. During the field trip, the close examination of nearby tangible monuments allows to critically debate the different points of view and become aware of the variety within the wider Baltic Sea region, on the basis of which group presentations will be prepared to apply the discussed approaches and methods.

Practicalities:

We invite applications from students from the states of the Baltic Sea Region and Ukraine. Applicants need to be enrolled as an MA or PhD student in a relating field (History, Art History, Architecture, Archaeology, Museology, Heritage Conservation, Heritage Studies, Memory Studies, Cultural Studies, German Studies etc.). Presentation proposals can (but need not be) connected to the topic of the participant’s thesis.

The organizers of the Spring School will cover the accommodation and participation costs, and support travel to Kulice. Successful participation amounts to 5 ECTS points.

Applications including a presentation abstract, a motivation letter, and a CV (max. 3 pages altogether) should be sent to antje.kempe(at)uni-greifswald.de. The deadline for applying is December 15, 2023.

The Spring School will be held at the International Center for Interdisciplinary Studies of the University of Szczecin in Kulice, situated in a 19th-century manor house, once belonging to the Bismarck family, but acting as a conference center since 1995 (http://kulice.usz.edu.pl).

The Spring School is organized in cooperation with Böckler-Mare Balticum-Foundation, the Council of Baltic Sea States, and supported by the German Federal Ministry of Education and Research.

For more information, please contact antje.kempe(at)uni-greifswald.de.

Organizers:

University of Szczecin, MOBI (Prof. Jörg Hackmann), lead organizer

University of Greifswald, IFZO (Dr. Antje Kempe) , lead organizer

European University Viadrina, Frankfurt/Oder (Prof. Paul Zalewski)

TU Berlin (Prof. Stephanie Herold)

Estonian Academy of Arts, Tallinn (Dr. Kristina Jõekalda)

Ältere Meldungen im Neuigkeitenarchiv

Veranstaltungen

Standort

Kontakt

Angela Straach

Fachgebietssekretariat

angela.straach@tu-berlin.de

+49 30 314-28113

Einrichtung Städtebauliche Denkmalpflege und Urbanes Kulturerbe
Raum B 121