Architekturtheorie

Vorlesungen Sommersemester 2022

Architekturtheorie II (MA) Architekturtheorie II / Prof. Dr. -Ing. Jörg Gleiter

Architekturtheorie II  (MA)
Architekturtheorie II - 3 ECTS

Im Zentrum der Vorlesungsreihe stehen die architekturtheoretischen Grundbegriffe. Die Vorlesungen verstehen sich als Einführung in jene konzeptuellen Begriffe, wie sie Grundlage für das Verständnis jeder Architektur sind: Zeichen, Bild, Simulakrum, Geschichte, Phänomen, Aura, Atmosphäre, Einfühlung, Avantgarde, das Neue, Tektonik, Ruine, Autor, etc.
Verknüpft damit wird die Frage nach einer umfassenden Definition von Modernität. 

Dozent: Prof. Dr. -Ing. Jörg Gleiter

Zeit: Mittwochs, 16-18 Uhr
Start: Mittwoch, 20.04.2022, 16:15 Uhr, Hörsaal A 151

Anmeldung: MTS in Moses (ab 25.04.22 als Modulanmeldung)
Vorlesungsunterlagen: Link folgt in Kürze

Seminare Sommersemester 2022

Anthropozän und Architektur / Prof. Dr.-Ing. Jörg Gleiter

Anthropozän und Architektur:
Von Exzentrizitäten, Widerständigkeiten und Engeln der Geschichte (BA/MA)
Architekturtheorie/Philosophie I - 3 ECTS

Etwas läuft in den Debatten zu Nachhaltigkeit, zur Krise von Energie, Ressourcen und Klima schief. Wie schon in der Mitte des 20. Jahrhunderts scheint die Architektur von der instrumentellen technischen Vernunft eingenommen zu sein. Das Seminar stellt dagegen die kulturelle, anthropologische und ästhetische Dimension ins Zentrum Auf anthropologischer Grundlage wird die Frage nach dem sich wandelnden Status der Paradigmen der Architektur im Anthropozän, nach den veränderten kulturellen Dominanten, den Modellen der Geschichte, der Exzentrizität des Menschen, dem Eigensinn der Dinge und dem Engel der Geschichte etc. gestellt werden. Das Lektüreseminar versteht sich als Einführung in die Grundprinzipien der architektonischen Anthropologie.

Leistungen: Regelmäßige Teilnahme, Lösung einer kleinen Forschungsaufgabe, Präsentation im Seminar, schriftlicher Bericht von 5 Seiten.  

Dozent: Prof. Dr.-Ing. Jörg Gleiter

Zeit: Mo., 18:00-20:00 Uhr
Ort: A 201a
1. Veranstaltung: 25.04.2022


Anmeldung: 1. Veranstaltung
Informationen über Prüfungsanmeldung werden in 1. Veranstaltung bekanntgegeben

Ever Present Past: Memorials and the Lived Space of Recollection / Jörg Gleiter

Ever Present Past: Memorials and the Lived Space of Recollection (MA)
Architekturtheorie/Theorie I (Architecture Theory/Theory I) - 3 ECTS 

The seminar will look into the various forms of collective remembrance and how they change over time. Berlin has a diverse collection of memorials. Traditionally, they remember what was considered the heroic past of the nation. Yet since 1945 a new type of memorial made its way into the public realm: memorials that commemorate the darker side of German history, particularly the atrocities committed against the Jewish citizens and other minorities. Since the mid-1980s, the memorials that commemorate the Holocaust underwent significant changes. While formally these memorials had been characterized as works of art–– on account of how they communicated their message through artistic means and how they stood out in the public realm––, the new memorials pursue an opposing strategy of dissimulation into everyday life. The seminar will critically assess the architectural, intellectual, philosophical, social and historical background of these changing concepts of public recollection. The seminar will include visits to some of the places of remembrance in and around Berlin.

Requirements: a. short presentation, b. video (5 min) and c. a final paper of 5 pages.

Dozent: Prof. Dr.-Ing. Jörg Gleiter

Time: Mo., 14:00-16:00 Uhr
Location: A 201a
First lesson: 25.04.2022


Language: English
Registration: First lesson
Information about exam registration will be announced in the first meeting

AGENDA. / Dr. Lidia Gasperoni

AGENDA.
Architektur als ökologische Praxis (MA/BA)
Architekturtheorie/Philosophie II - 3 ECTS

Was ist die Agenda ('Dinge, die getan werden müssen') räumlicher Gestaltung heute? Die Architektur ist mit Herausforderungen konfrontiert, die sich aus dem klimatischen Notstand ergeben, der ein Überdenken des Bestandes, der Materialien, der Produktionstechniken, der Arbeitsdimension sowie der Auswirkungen der Planungs- und Baupraktiken erfordert. In diesem Zusammenhang hat sich der Begriff des Anthropozäns durchgesetzt, der zum einen eine neue Epoche in der Erdgeschichte bezeichnet, die nicht von der geologischen Kraft der Menschheit getrennt werden kann. Andererseits weist dieses Konzept auf ein Feld kreativer ökologischer Praktiken hin, in dem neuartige Begegnungen zwischen Mensch und (gebauten und ungebauten) Umwelten analysiert, sichtbar gemacht und konstruiert werden können. Im Seminar, das sich an Bachelor- und Masterstudierende richtet, werden wir das Konzept des Anthropozäns und die theoretischen Ansätze, die in diesem Bereich entstanden sind, einführen, ästhetische und archi-tektonische Praktiken
betrachten und gemeinsam eine angewandte, experimentelle architektonische Praktik entwickeln.

Dozentin: Dr. Lidia Gasperoni

Zeit: Mo., 10:00-12:00 Uhr
Ort: A 201a
1. Veranstaltung: 25.04.22


Anmeldung: 1. Veranstaltung
Informationen über Prüfungsanmeldung werden in 1. Veranstaltung bekanntgegeben

Augmented Historical Pedagogies: Tiergarten’s Hidden Urban Narratives / Klaus Platzgummer

Augmented Historical Pedagogies: Tiergarten’s Hidden Urban Narratives
Architekturtheorie/Philosophie III - 6 ECTS

Augmented Historical Pedagogies: Tiergarten’s Hidden Urban Narratives is a collaborative workshop bringing together three institutions: the MIT Department of Architecture, the Institute for Architecture at TU  Berlin, and The Faculty of Architecture and Town Planning at the Technion, Israel Institute of Technology. The collaboration will foster a VR- and AR-based, interdisciplinary study of the Tiergarten, Berlin’s largest park and a site which has undergone unique historical transformations. Because of its complex history, not just in field of architecture and urban planning, but also within the history of film, literature, politics, zoology, hydrology, and botanics, Tiergarten is an exemplary location for a critical exploration of the ways through which urban history is written and produced.

In addition to engaging with the site’s history through readings and archival research, students will use advanced simulation techniques–such as environmental sensing, laser scanning, and photogrammetry–as well as game engines, and produce immersive representations of Tiergarten. These projects, virtual- and augmented-reality installations, will be conceived as digital spaces that present the multiplicity of the park’s historical narratives through a variety of mediums, techniques and materials. The aim is not to make a passive reconstruction, but to use these digital spaces as the sites for insightful historical investigations. The final results, a collection of virtual tours and ‘incisions’ through the layers of knowledge and representation, aim to provoke discussion not just about Tiergarten’s past, but also about a re-envisioned future.

Dozent: Klaus Platzgummer, MSc ETH Arch, M.A. (AA)

Time: May 30 – June 7; pre- and post-workshop preparation meetings tbd
Location: in-person, FG Architekturtheorie
First lesson: April 22 2022 at 17:45 info meeting at FG Architekturtheorie


Language: English
Registration: First lesson
Information about exam registration will be announced in the first meeting

Digital Architecture Commons / Klaus Platzgummer

Digital Architecture Commons:
Architekturtheorie/Theorie III - 6 ECTS

What is the importance of digital architecture commons in creating and managing “real” material environments? Seemingly immaterial and streamlined data flows do not reveal the usually messy reality of material extraction, privatization, land and real estate speculation, slow environmental violence, spatial injustice, displacement, or energy use, to name a few. In this sense, making such processes visible and tangible by exposing the systems at work through their material dimension is of uttermost importance. Can we, as architects, become agents for change and start a conversation about the future of architecture commons by looking at domains of the digital: its mechanisms and tools. How are they developed, deployed, monetized, accessed, shared, and hacked? What is their visual and sociopolitical impact on the material world - the cities and environments we create? Can we analyze digital architecture commons by looking at a data set or a protocol and trace its impact on the poured concrete, steel, and glass that surround us? In this sense, we will examine how the materiality of data can become a site of architectural knowledge.
The seminar will consist of two parts. First, we will discuss and analyze art and architecture practices that deal with creating spatial agencies in the digital domain. Digital artworks, simulators, game design, and tools like hybrid visual/textual live programming environments, utilizing A.I., big data, machine learning, smart contracts, NFT, or blockchain technologies are of interest. We will then define key concepts and aspects of the digital by looking at various infrastructures of data. In the second part, we will create a curatorial concept for an exhibition that will address the findings of the first part by ¨making things visible¨. Each participant will work individually or in a group and develop their curatorial project.
The seminar will be held in collaboration with Dr. Damjan Kokalevski, Architktekturmuseum, TU München

Dozent: Klaus Platzgummer, MSc ETH Arch, M.A. (AA)

Time: according to arranged appointments within the group; 4 appointments on Thursday's (studio hours are taken in consideration)
Location: hybrid (TU Berlin / TU München)
First lesson: April 27 2022 at 13:00 info meeting at FG Architekturtheorie


Language: English
Registration: First lesson
Information about exam registration will be announced in the first meeting

Building Information / Klaus Platzgummer

Building Information
Architekturtheorie/Kritik III - 6 ECTS

a workshop in collaboration with ARCH+ based on the current exhibition and series of events BUILDING INFORMATION (Architekturmuseum, TU Berlin) with the members of the Architecture Beyond Capitalism (ABC) School, The Architecture Lobby, architects, artists and curators: Kadambari Baxi (Columbia University), Aaron Cayer (University of New Mexico), Peggy Deamer (Yale University), Elisa R. Linn (AdBK Nürnberg), Alan Ruiz (The New School), et al.

BUILDING INFORMATION addresses labor processes in architecture in the context of today's digital ecosystems which structure relationships among human and non-human actors. How do micro-labor and outsourcing affect not only the authorship of architecture but also labor struggles and organization? In the exhibition, contemporary conditions of labor are addressed in artworks by Alan Ruiz and documentary and interview formats by Kadambari Baxi of Who Builds Your Architecture as well as the rendering studio ATCHAIN. Mollie Claypool-Glass and Claire McAndrew (Automated Architecture Lab) and Aaron Benanav discuss the extent to which automation is not only socially disruptive but also has emancipatory potential. Harun Farocki's film compares the working and production conditions of bricks, moving between full automation and manual labor. The fact that neocolonial extractivism is not only inscribed in the mining of physical raw and building materials, but also in data, is unpacked by artists Sidsel Meineche Hansen and Ibiye Camp. Amelyn Ng, Bernard Cache, and video artist Ericka Beckman trace how real and simulated worlds are designed with data, information, and immaterial labor in software such as BIM (Building Information Modeling). The architectural firm HOME-OFFICE inventories the specific construction materials of the Architekturmuseum of the TU Berlin itself.

Dozent: Klaus Platzgummer, MSc ETH Arch, M.A. (AA)

Time: May 9 – May 12 afternoons/evenings; pre- and post-workshop preparation meetings tbd
Location: in-person, FG Architekturtheorie
First lesson: April 25 2022 at 16:00 info meeting at Architekturmuseum der TU Berlin


Language: English
Registration: First lesson
Information about exam registration will be announced in the first meeting

Architecture Inside Out—On Interior Design / Prof. Dr.-Ing. Jörg H. Gleiter

Architecture Inside Out—On Interior Design / Prof. Dr.-Ing. Jörg H. Gleiter

Architecture Inside Out—On Interior Design
Berlin as a Case Study and Research Laboratory
Architekturtheorie/Kritik I (Architecture Theory/Critics I) - 3 ECTS

“Outside and inside form a dialectic of division,” writes the French Philosopher Gaston Bachelard. “Open closed open. That’s all we are,” posits the Israeli poet Yehuda Amichai in describing the life cycle of a person from the moment he enters the world to the moment he departs from it. In the seminar we shall examine the interior spaces as a theoretical and physical space. One of the particularities of designing interior spaces is that the architect operates within a given space that is usually predefined by the building envelope and various elements related to the building’s systems like the structural frame, electrical wiring, water, and other infrastructures. In the seminar, we will review a number of case studies by way of walking tours around the city of Berlin. We will try to expand our professional toolbox by analyzing and studying the phenomena that materialize within these spaces. 

Dozenten: Shuli Beimel (Technion/Haifa), Prof. Dr.-Ing. Jörg H. Gleiter

 

Compact seminar 16.05.2022 -29.05.2022 (the exact dates tba)

First meeting: 26.04.2022, 18:00 h (https://tu-berlin.zoom.us/j/91762587273?pwd- =ZDlpcE1wOURuWGt3eG5peHhkeVBtdz09)

 

Language: English
Registration: First lesson
Information about exam registration will be announced in the first meeting

The Project of Theory / Prof. Dr.-Ing. Jörg H. Gleiter

The Project of Theory
Architekturtheorie/Theorie II (Architecture Theory/Theory II) - 3 ECTS

The 2022 Summer School in Cres, Croatia, will adress the projective character of theory. Genuine innovation in architecture is always a project of theory. The workshop poses the question of the relation between theory and architectural practice. Critical theory opens up architecture to the possibility of the new by way of making visible the immanent deficits, the aesthetic, ethical and social conditions and paradoxes of architecture. Echoing the philosopher Christine Blättler, it can be said that theory directs the “gaze from metaphysical sense to material intrinsic meaning.” There is no true innovation without theory. The Summer School will be prepared in advance in a series of seminar sessions. Students will prepare presentations of free choice and actively participate in the meetings. The Summer School will be joined by students of Politecnico di Milano, Politecnico di Torino e ETSAM Madrid.

There is only a limited number of 5 participants. Students interested in participating send their letter of intent to joerg.gleiter@tu-berlin.de not later than April 10. The letter includes your datas and a brief essay of 1500 characters in which you briefly explain your motivation.

Dozent: Prof. Dr.-Ing. Jörg H. Gleiter

Compact seminar 03.05. - 06.05.2022
The Moise Palace, Cres (Croatia) 
First seminar session: April 19, 6 pm
Deadline of letter of intent: April 10
Language: English

MY-CO BUILD+AFFECT / Dipl.-Psych. Gudrun Rauwolf

MY-CO BUILD+AFFECT
Szenarien für pilzbasierte Baumaterialien. Architekturpsychologische Begleitforschung Forschungsprojekt mit Nachwuchsforschenden: X-Student Research Groups - 6 ECTS

Pilzbasierte Verbundwerkstoffe stellen eine vielversprechende Alternative zu herkömmlichen Baumaterialien dar – als nachwachsende Rohstoffe, die zudem auch in den natürlichen Kreislauf zurückgeführt werden können. Das Projekt MY-CO BUILD (V. Meyer & S. Pfeiffer) stellt Pilze und Pilzmaterialien in das Zentrum einer Debatte um zukünftige Bau- als auch Lebensweisen des Menschen. Das Lehrforschungsprojekt MY-CO BUILD+AFFECT erweitert dies um die architekturpsychologische Perspektive. Die multisensorischen Dimensionen und Wirkungen auf Erleben, sowie die Akzeptanzforschung stehen im Mittelpunkt der Untersuchungen, um offene Fragen zur Zukunftsfähigkeit dieser Materialien weiter aufzuklären. Das Lehrforschungsprojekt bietet Studierenden die Möglichkeit, sich in einem interdisziplinären Forschungsfeld auszuprobieren, sowohl mit Produktionsprozessen in diesem Bereich zu experimentieren und diese sichtbar zu machen, wie auch zukünftige Nutzer:innen als Akteure in Partizipationsworkshops einzubinden. MY-CO BUILD+AFFECT soll dabei als interdisziplinäres Projekt, erfahrbare Versuchsanordnung und Workshop von Studierenden konzipiert werden - als Innovationsraum für Nutzer:innenintegration und zur Datenerhebung für eine architekturpsychologische Explorationsstudie und Einsichten.

Ein interdisziplinäres Forschungsprojekt im Rahmen der Berlin University Alliance, dass sich vor allem an Studierende der Fachrichtungen Architektur (am Institut für Architektur der TU Berlin), Biotechnologie (am Institut für Biotechnologie, TU Berlin), Psychologie (HU, FU Berlin) und Human Factors (am Institut für Psychologie und Arbeitswissenschaft, TU Berlin) im Master richtet - die (zusätzliche) Kenntnisse in der empirischen Forschung erwerben und diese an einem praxisnahen und relevanten Thema erproben möchten.

Dozentin: Dipl.-Psych. Gudrun Rauwolf

Zeit: Mi., 13:00-16:00 Uhr
Ort: A 201 a
1. Veranstaltung: 20.04.22, 13:15 Uhr online ZOOM (Meeting-ID: 679 8950 2321, Kenncode: 382040)


Anmeldung per Mail: g.rauwolf@tu-berlin.de
Informationen über Prüfungsanmeldung werden in 2. Veranstaltung bekanntgegeben